…meie igapäevast IT’d anna meile igapäev…

2010-11-23

E-õpikutest E-Eestis

Filed under: Eesti,Infotehnoloogia — Sander @ 13:01:43

Veidi enam kui kuu aja eest käis Tiit Hennoste Postimehe veergudel välja idee asendada Eesti koolides õpikud tahvelarvutites olevate e-õpikutega. See tekitas päris palju diskussiooni, Postimehes arutlesid selle üle näiteks Henrik Roonemaa, Raik-Hiio Mikelsaar, Ahto Lobjakas, Kadri Haljamaa ja Peedu Sula. Arvamusi oli nii poolt kui vastu – ehkki, peab ütlema et vähemalt negatiivsete arvamuste korral jäi argumentatsioon väga nõrgaks.

Kindlasti ei tohi olla asi lukustatud rakendusega, mis jookseb vaid ühe tootja mudelites (ehk Apple iPad’is). See oleks halb päris mitmel põhjusel:

  • Iial ei või teada, kui kaua tootja või toode olemas on. Apple eelmine tahvelarvuti katsetus Newton kukkus kolinal läbi, aga ilmselt oli iDioote siis veel vähem ka – kuid USA statistika järgi ei oska praegu rohkem kui pooled iPadi ostjad sellega midagi enam teha
  • Peab olema võimalus jätkata tööd mujal (näiteks lauaarvutis või laptopis), kui tahvelarvuti aku saab tühjaks või seadme vea korral
  • Peab olema võimalus mugavalt sisestada pikemat teksti, näiteks küsimuste vastuseid, kontrolltöid jne. See ei ole on-screen klaviatuuriga võimalik
  • Antud seade on kohutava hinna/väärtuse suhtega, selle ostmisel lihtsalt ei ole mõtet

Kuid mis oleksid alternatiivid? Ilmselgelt ei soovi me Apple rakenduse asemel Linuxi, Androidi või Windowsi rakendust – või Flashi. See põrmustaks taas alternatiivid.

Kuid õnneks on meil olemas platvorm, mis võimaldab videot, helisid, hüperlinke, offline-rakendusi ja paljut muudki – ning jookseb kõikidel platvormidel. Loomulikult on see HTML5, mis on interaktiivse kooliõpiku loomiseks lausa ainuvõimalik. Lihtne luua ning hallata, ei tõsta oluliselt IT-kulusid nagu Kadri Haljamaa kartis jne. Sa saad HTML5 lehte vaadata tahvelarvutis, laptopis, nutitelefonis, lauaarvutis ja garanteeritult ükskõik millises tulevikuseadmes.

Millised võiksid olla võimalikud poolt- ja vastuargumendid e-õpikutele?

Poolt
  • Suurem interaktiivsus. Võimalus lisada videosid, muusikanäiteid, selgitavaid popup’e, linke täiendavatele materjalidele, pisitestidele. Teemast huvitatud õpilane saaks koheselt klikkida lingil ja lugeda teemast täiendavalt.
  • Võimalus muuta õpikut kiirelt vastavalt vajadusele. Trükivead, näpukad,  muutunud informatsioon – kõike seda on võimalik muuta jooksvalt, ei pea ootama uut õppeaastat ja uut õpikute tiraaži.
  • Hind. Tahvelarvuti kõikidele lastele ostmisel oleks ilmselt võimalik saada see kätte alla 4000 krooniga, mis lapse muude koolikulude kõrval ei ole väga suur raha, eriti kui see jaotuks õpilase vanemate ning riigi vahel. Õpikud ostaks riik kirjastaja käest välja ja teeks kõikidele soovijatele vabalt kättesaadavaks. Lisaks langeks vähemalt osaliselt ära töövihikute raha – need koliksid samuti arvutisse. Üks tahvelarvuti peaks ilmselt õpilase kasutuses vastu kolm kuni viis aastat – ehk umbkaudu kolm tahvelarvutit kooli jooksul.
  • Õpilane ei peaks kaasas vedama kilode kaupa paberit. Loodussõbralik ka veel, puud jäävad kasvama.

…veel midagi?

Vastu
  • Hind. 4000 krooni on siiski suur raha paljudele peredele, ka 2000 krooni kui riik ja vanem maksaks poole kumbki.
  • Meie vananev õpetajaskond ei pruugi e-õpikute ja e-töövihikutega hakkama saada.
  • Võrgu kadumisel ei ole võimalik jätkata õppimist – kuid HTML5’l on olemas offline mode, mis selle probleemi suuresti lahendab.
  • Kooliõpilane muutub pättidele sihtmärgiks – garanteeritult on kaasas mitme tuhande kroonine seade. Seda toonitasid ka mitmed Postimehes kirjutanud, imelikul kombel ei tulnud neile pähe et praktiliselt kõigil õpilastel on juba kaasas sellises hinnaskaalas tehnikaseade, nimelt mobiil. Ka ei näe ma et varastatud tahvelarvutitel oleks suurt turgu.
  • Kirjastajad jäävad vähemalt osaliselt ilma ühest suurest tuluallikast.

…veel midagi?

4 kommentaari »

  1. Lisaks veel http://www.postimees.ee/?id=351019

    kommentaar kirjutas Sander — 2010-12-02 @ 12:35:28 | Vasta

  2. Nii suure hunniku e-raamatu näitamiseks vajalikke masinaid, saaks ehk odavamalt. kui väljamaal lastele $100 massinaid tehakse, ei peaks oelma väga ulme ka see samune e-õpik nii 100€ eest kokku panna ja kui pool sellest tuleks veel riigilt, ei oleks 50€ ehk odavamgi kui 3 aasta töövihikud.

    kommentaar kirjutas mary poppins — 2011-01-05 @ 19:35:31 | Vasta

  3. OLEKS 50€ ehk odavamgi*

    kommentaar kirjutas mary poppins — 2011-01-05 @ 19:36:21 | Vasta

  4. See kõik on nii suurelt totaka kella külge löödud. Kui raamatud läksid trükki siis selleks kasutati standardset kandeformaati. Esialgu oleks ütlemata lihtne need õpikud epub vms pdf formaadis õpilastele kättesaadavaks teha. Sealt on võimalik edasi vaadata mismoodi oleks kõige mõistlikum edasi areneda.
    Hetkel gümnaasumi õpilane skanneerib ise õpikud leht haaval sisse, et mõttetut raamatute tassimist vältida kuna kergemat sorti rüperaal on õhem kuid sama raske kui üks tavaline kooliõpik!

    kommentaar kirjutas Tauno Ööbik (@TaikoChao) — 2011-09-09 @ 18:03:19 | Vasta


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.