…meie igapäevast IT’d anna meile igapäev…

2008-04-09

Sõida kütust säästvalt: nõuandeid

Filed under: Nipid — Sander @ 10:02:44
Tags: ,

kanister Mu tuttaval on pisike diiselmootoriga auto – minul on kaheliitrise bensumootoriga vanem Opel. Me sõitsime praktiliselt sama trassi iga päev – ja ometigi oli tema kütusekulu saja kilomeetri kohta ainult liiter väiksem kui minul.

Sõitsin paaril korral koos temaga linna, tema autos – ja siis selgus ka miks ta kütusekulu oli nõnda suur: valed sõiduvõtted.

See pani mind ka enda sõiduvõtete üle mõtlema. Nüüd olen ligi kuu aega üritanud säästlikumalt sõita – tulemused ei ole olnud ülivapustavad, aga siiski märgatavad. Saja kilomeetri kohta on kütusekulu vähenenud peaaegu liitri võrra (7.5 –> 6.8). Kas vähenemisega on seotud ka soojenev ilm, kas mu võtted pole päriselt õiged, kas olin ka enne üsna säästliku sõidustiiliga… eks muutujaid ole mitmeid. Kuid sõites kuus üpriski palju (ca 3000 km) tähendab see siiski 24 liitrit kokkuhoidu – ehk ligi 400 krooni kuus. Asi seegi.

Ja siin on minu kogemused, tarkused ja targutused, suvalises järjekorras:

  • Aeglaselt sõitmine ei transleeru alati väiksemaks kütusekuluks. Igal autol ja mootoril on optimaalne töörežiim, millest üles- ja allapoole on kütusekulu suurem. Näiteks minu Opelil on väga pikad käigud – ja optimaalne kiirus maanteel on veidi lubatust rohkem, 100..105 km/h – 90’nega sõites on kütusekulu kaheksa liitri kanti. Leia oma auto jaoks optimaalne kiirus.
  • Vaheta käike ülespoole madalamate pöörete juures – kuid mitte liiga madalalt. 60 km/h viienda käiguga võtab tõenäoliselt rohkem kütust kui neljanda käiguga – mootor “ei vea” nii madalate pööretega. Kui su auto pole tööandja oma või plaanid autot ka pärast liisinguperioodi kasutada, siis kasuta kindlasti head õli – täis- või poolsünteetilist. Auto mootor ei saa hästi õlitatud liiga madalate pöörete juures, pikaajaline sõitmine halvasti õlitatud mootoriga on sellele äärmiselt kahjulik. Parem õli aitab.
  • Hoolimata eelmise punkti soovitusest, ära kiirenda liiga madala käiguga. Kui sa hakkad kuuekümne pealt viienda käiguga kiirendama, siis su kütusekulu on suurem, kui kiirendades neljandaga kaheksakümneni ja seal käiku vahetades. Miks? Sest madalama käiguga on periood, mil sa kiirendad, oluliselt lühem – ja seega on ka kiirenduse (=suurem kütusekulu) kestus lühem. Samuti – nagu eelmistel punktidel, allapoole optimaalset kiirust on kütusekulu suurem. Leia oma auto jaoks optimaalsed kiirendused ja kiirenda lubatud maksimumini võimalikult kiirelt.
  • tankimasVabakäik on sinu sõber! Sõida alati pikemalt vabakäiguga (gaasi lahti lastes), mitte ära löö pidurit 70 km/h juures “põhja” et viiekümne peale kiirelt pidurdada. Eriti Eesti teedel olevatel pahatihti mõttetute 70-piirangutega ristmikel, kust peateele tuleb kakskümmend autot päevas – sõida neist vabakäiguga läbi. Korralikus tehnilises korras auto saab maanteekiiruselt 70’ni sõita pea nelisada meetrit vabakäiguga – ja nõnda on kütusekulu minimaalne. (NB! Uutel autodel ei pruugi vabakäigul olulist efekti kütusekulule olla, kuna elektoonika ei lase “gaas lahti, käik sees” kütust peale)
  • Ära pidurda ilmaasjata! Alguses mainitud tuttav pidurdas iga kord, kui temast mööda sõideti – üritades pidada sobivat pikivahet. See eesmärk on iseenesest ju üllas – aga kui sinust mööda sõidetakse, siis mööda sõitnud auto sõidab kiiremini kui sina ja loob ise mõne hetke jooksul sobiva pikivahe. Optimeeri oma pidurdusi, plaani neid ette, kui võimalik. Ära pidurda ilmaasjata mootoriga – mitte ainult kütusekulu ei suurene, vaid ka koormus sidurile. Piduriklotside vahetuse maksumus on tühine võrreldes siduri remondiga – ja teatud Jaapani ning Lõuna-Euroopa autodel on sidur kuradi hädine.
  • Külma ilma korral soenda mootorit enne sõitma asumist! Külma mootoriga sõitmine võib tähendada kahekordset kütusekulu esimestel kilomeetritel. Minutist-paarist piisab, et klapid ja kolvirõngad paisuksid piisavalt optimaalsemaks tööks. Säästad nii kütust kui mootorit.
  • Hoia auto heas tehnilises korras. Vaheta kütusefilter ja õhufilter õigeaegselt, kasuta häid (=kalleid, kahjuks) küünlaid. Küünlajuhtmed on samuti olulisemad kui enamik autoomanikke arvata oskavad – kui sul on peal küünlad ja juhtmed, mis on vanemad kui viis aastat – vaheta ära, su auto tänab sind, kütusekulu langeb ja kiirendus paraneb.
  • Kontrolli, et kummirõhud oleksid korras. Liiga madal rõhk või erinevad rõhud samal teljel suurendavad kütusekulu.
  • Kasuta püsikiiruse kontrolli, kui võimalik – Eesti teedel kahjuks päris tihti ei ole. See väldib kogemata tekkivaid aeglustamisi-kiirendamisi.
  • Linnas on “rohelised lained” arvestatud kiirusele ca 45 km/h – arvesta seda ja ära kiirenda üleliigselt. Tõsi küll, Tallinnas tunduvad kohati olevat valgusfoorid reguleeritud liikluse maksimaalse takistamise peale…
  • Väldi võimaluse korral tipptunde – tipptunni ajal on rohkem pidurdamisi ja kiirendamisi. Samuti ummikuid ja närvikulu. Proovi oma töö seada näiteks nii, et tuled kümneks ja lahkud kuuest – usu mind, erinevus on märgatav.
  • Vähenda auto raskust ja tuuletakistust – ära vea kaasas asjatut pagasit ja väldi võimaluse korral pakiraamil asjade vedamist. Võta pakiraam kohe pärast tarvitamist maha.
  • Meie bensiinijaamades kütuse kvaliteet kõigub, hinnad aga mitte – halva kvaliteediga kütust kulub oluliselt rohkem. Sõidan ise enamasti 98’saga, sest sellega on kütusekulu mõnevõrra väiksem – piisavalt palju, et neljaprotsendine hinnaerinevus tasa teha. Võta kütust jaamadest, kus see on hea kvaliteediga.

Ning mõned muud nõuanded. Väldi automaatkäigukasti – lisandub liiter kütusekulu, vanematel autodel rohkemgi. Vali auto vastavalt kasutusalale – linnakasutuses suurepärane pisiauto võib maanteel võtta rohkem kütust kui keskmise suurusega auto. Suurem mootor ei tähenda alati kohe suuremat kütusekulu – võimsama mootoriga auto kiirendab ajaliselt vähem ja mootor töötab vähem “maksimumi peal”, loomulikult teatud piirides. Neljaliitrine mootor võtab rohkem kütust kui 1.6-liitrine, kuid kaheliitrisel ja 1.6 liitrisel vahe puudub või on koguni kaheliitrise kasuks.

Maanteekiirustel ei ole vahet, kas hoida aken lahti või kasutada konditsioneeri – kütusekulu on sama. Küll aga on kinnise aknaga enamasti mugavam sõita.

Ning pöördudes tagasi alguses mainitud tuttava juurde – nagu äsja tema käest kuulsin, on ka tema oma sõiduvõtteid muutnud – ja kütusekulu langes kolmandiku võrra. Sellise kütusekulu juures tahaks ka mina tema kena pisikest turbodiislit omale.

14 kommentaari »

  1. Möödasõidul võib Eesti liikluses enamasti täheldada just vastupidist reaktsiooni – see kellest mööda hakatakse sõitma, lisab alateadlikult kiirust mitte ei pidurda.

    kommentaar kirjutas Mongoolia Surmauss — 2008-04-09 @ 10:06:06 | Vasta

  2. Ja muide, manuaalkast + püsikiiruse hoidik on jah üks väga säästlik kombinatsioon :)

    kommentaar kirjutas Mongoolia Surmauss — 2008-04-09 @ 10:07:18 | Vasta

  3. Seesamune, et käik välja vs. käik sees jalg gaasilt ära vahe on ikka väga suur, olenevalt mootori tüübist.
    Uuematel bensukatel ja diislitel on kulu 0 kui käik sees ja auto veereb omal jõul. Seevastu käiku välja võttes hoiab mootor miinimum pöördeid ja võtab kütet.

    Paranda, kui ma eksin.

    kommentaar kirjutas Allar — 2008-04-09 @ 10:09:08 | Vasta

  4. Teatud kütusekulu on ikka – aga uuematel autodel tänu elektroonikale väga väike. Diisel võtab vabakäiguga vähem, alla liitri tunnis, bensukas pealt liitri – ei kujuta ette, et käik sees oluliselt vähem võtaks. Aga kindel ei ole.

    Küll aga pidurdab mootor liikumist, kui käik on sees. Vabakäiguga või sidur all liigub kauem – mootorit pole taga, siduri puhul ka käigukasti.

    kommentaar kirjutas dukelupus — 2008-04-09 @ 10:33:39 | Vasta

  5. Käik sees veeremise 2 suurt plussi on veel, et pidurit ei pea tallama, mootor pidurdab ja teiseks saab kiiremini reageerida, kui tekib mingi situatsioon.

    Mulle ikka jäi kõrvu kuskilt, et käik sees veeredes “ajavad rattad mootorit ringi” ehk kulu olematu.

    kommentaar kirjutas Allar — 2008-04-09 @ 11:14:14 | Vasta

  6. Aga idee on just selles, et maksimaalselt kaua veereda, ilma pidurdamata.

    kommentaar kirjutas dukelupus — 2008-04-09 @ 11:28:26 | Vasta

  7. “Kui su auto pole tööandja oma … ” Milleks tänapäevases Eestis kultiveerida sellist sovjetlikku mentaliteeti? Tööandjaga annab kindlasti kokkuleppele jõuda, tema vara ju, mille säilumisele hea õli kaasa aitab :)

    kommentaar kirjutas Gunnar — 2008-04-09 @ 13:22:08 | Vasta

  8. See oli näitena “kui sa oma sõidukist ei hooli”. Mina ei rikuks ühtegi autot, olgu see siis oma, sõbra või tööandja oma.

    kommentaar kirjutas dukelupus — 2008-04-09 @ 13:35:22 | Vasta

  9. “Vaheta käike ülespoole madalamate pöörete juures – kuid mitte liiga madalalt. 60 km/h viienda käiguga võtab tõenäoliselt rohkem kütust kui neljanda käiguga – mootor “ei vea” nii madalate pööretega.”

    Seda milliste p88rete/kiiruse juures on optimaalne k2iku vahetada LOE OMA AUTO MANUAALIST, 2ra leiuta!

    Seda kas tohib soojendada v. mitte LOE OMA AUTO MANUAALIST, ära leiuta!

    kommentaar kirjutas Offf — 2008-04-09 @ 14:52:18 | Vasta

  10. Muidu asjalik jutt, aga see käik sees veeremine vs vabakäiguga veeremine on, nagu Allar õigesti mainis, tegelikult ikka käik sees veeremise kasuks. Ja mootori soojendamise jutt on sul ka risti vastupidine sellele, mida üldiselt soovitatakse – niimoodi kohapeal külma mootoriga tühikäiguga käiates läheb asi kordades aeglasemalt soojaks, kui kohe sõitma hakates: õlid on paksud jne. Kohapeal soojendamine on mõttekas vaid siis, kui ise samal ajal klaase jääst puhtaks kraabid – las ta siis käib.

    kommentaar kirjutas mr.Costello — 2008-04-09 @ 14:59:34 | Vasta

  11. Offf: kui palju inimesi loevad oma auto manuaale..?

    Ja soojendamine seisu ajal on eelkõige klappide ja kolvirõngaste jaoks – õlid soojenevad sõidu ajal, eriti muidugi käigukasti õli. ;)

    Vabakäigu suhtes – paistab, et uutel autodel võib olla kütusekulu käiguga väiksem, rõhuga sõnal “võib”. Vanadel ei, diislitel ka mitte. Nagu Wikipedias öeldakse, [citation needed].

    kommentaar kirjutas dukelupus — 2008-04-09 @ 17:04:25 | Vasta

  12. Ütleks, et diisel ei lähe külma ilmaga üldse kohapeal soojaks :) Piisab mõnest hetkest ja võid sõitma hakata.

    kommentaar kirjutas Kristo — 2008-04-09 @ 17:13:26 | Vasta

  13. Ilma käiguta veeremine on, ma mainiks siin kohas, liiklusohtlik. Kui sul on vaja kiiresti liikuma hakata, siis kaotad v22rtuslikke sekundeid (sekundikymnendikke)k2igu lylitamisele.

    kommentaar kirjutas Offf — 2008-04-09 @ 18:15:11 | Vasta

  14. See vabakäiguga veermise jutt tundub küll pehmelt öeldes kahtlane. Uuemad autod (selle aastatuhande omad kohe kindlasti) on sellise ajuga, et kui lased gaasipedaali lahti (ja jätad käigu sisse ning siduri üles) ning mootoril on piisavalt pöördeid (olenevalt autost mingi 1500-2000 vist umbes) ehk kiirus on vastava käigu jaoks parajalt suur mootori vedamiseks, siis kütuse juurdevool mootorile peatatakse üldse ehk kulu on ümmargune null.
    Minule õpetati see autokoolis nii korralikult selgeks, et teisiti nagu ei oskakski enam. Ja lõppastme koolitusel minuteada tambitakse seda kohe eraldi pähe selle säästva sõidu õpetuse raames.
    Nõmme mäest alla sõites on lausa lust vaadata kui pardaarvuti näitab kütusekuluks 0L/100km :D

    kommentaar kirjutas Pent — 2008-04-10 @ 02:18:10 | Vasta


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.