…meie igapäevast IT’d anna meile igapäev…

2008-06-11

Liikluspolitsei: mentaliteet ja mentlus?

Filed under: Eetika,Rant — Sander @ 09:12:00

polvapp Esmaspäeva hommikul pidas mind politsei kinni – lokaalsel tasemel aktsiooni “Kõik puhuvad” raames. See oli tegelikult esimene kord elus, kui ma politseile puhuma pidin. Üldmulje asjast oli vägagi meeldiv – minuga suhelnud politseinik oli sõbralik ja viisakas, protseduur kiire ja valutu; samuti saan ma täiesti aru miks seal sellist aktsiooni tehakse. See Raplast mööda minev tee on juba aastakümneid tuntud kui Joodikute Allee – tee mida mööda sõidavad ebakained juhid, et Raplast ja politseinikest mööda pääseda.

Ah jaa, ei või ju iial teada, mida inimesed mõtlevad – olin loomulikult kaine, mulle sooviti head teed ja sain edasi tööle sõita.

Aga mitte sellest ei tahtnud ma kirjutada. Nagu kirjutas eelmisel nädalal Postimees, “Politseijuht Raivo Aeg kehtestas kaks nädalat tagasi riigi rahakoti täitmiseks kõigile politseiasutustele  ühtse «hinnakirja», mille järgi tuleb hakata liiklusrikkujaid sõltumata teo asjaoludest trahvima kindlate alammäärade järgi.” Potentsiaalselt illegaalne “soovitus” on eriti kummaline ajal, kui olukord Eesti teedel on lõpuks hakanud paranema – näiteks on esimese viie kuu jooksul liikluses surma saanute arv 38% väiksem kui eelmisel aastal sama aja jooksul.

Raske on öelda, miks on olukord lõpuks paranema hakanud, aga ilmselt on kõigile igapäevaselt sõitvatele juhtidele see näha. Kas on põhjuseks kõrged bensiinihinnad, mis “pühapäevasõitjaid” teelt eemal hoiab ja teiste kihutamist piirab, paranenud liikluskultuur (“kõigil on kõrini”), rullnokad on juba enamuses surma saanud, paremaks muutuvad teed ja autopark, parem ilm esimesel poolaastal või kõik see kokku – küll on aga kindel see, et otsene tee ääres passivate politseinike osa liikluse paranemises on olnud suhteliselt väike.

Võttes nüüd politseinikelt võimaluse lasta inimesi ainult (kirjaliku) hoiatusega minema (mis on karistusena kõikide normaalsete juhtide jaoks ilmselt oluliselt efektiivsem kui trahv) või karistada esimest korda vahele jäänud juhti miinimumtrahviga, on tulemuseks mitte karistuse soovitav mõju – “mõjutada süüdlast edaspidi hoiduma süütegude toimepanemisest” – vaid hoopiski täpselt vastupidine tulemus: trots ja tigedus. Nii hakkab politsei ise rullnokkasid tootma – õigemini, ment hakkab rullnokkasid tootma. Selline korravalveamet ei oli mitte politsei, vaid mentla.

Ning koogi peale veel mett ka – Politseinike sotsvõistlus tõi enneolematu trahvilaine. Tartumaal on keegi [tsenseeritud] [tsenseeritud] tulnud ideele, et korraldada politseinikele sotsvõistlus – kõige rohkem trahve teinud politseinikud saavad prisked preemiad. Ehk teisisõnu, tekitame trahvi määrajale rahalise huvi trahvi tegemiseks. Kui politsei head tööd peaks näitama eelkõige kuritegude ja rikkumiste arvu vähenemine, siis nüüd on võetud politseinike headuse mõõtmise aluseks trahvide hulk.

Ja kui head ka politseinikud inimestena ei oleks – alati on olemas musti lambaid, kes hakkavad mitte ainult rikkumisi sulepeast välja imema, vaid ka reaalselt looma kuritegusid. Lisaks, arvestame juurde trahvide karmimad miinimummäärad – kas maksad kümme tonni trahvi või viskad politseile kaks ja sõidad õige mehena minema. Kas tulevad tagasi Eesti Vabariigi algusaastad, kus politseis oli lihtsam saada prefektiks kui pääseda tööle liikluspolitseisse – sest viimaste sissetulek oli kümme korda suurem kui keskmine palk riigis.

Sisuliselt üritatakse nüüd riigieelarve auke lappida politseinikuid preventiivse jõu asemel maksuametina kasutades, neist lisaks veel ka karistavat asutust tehes. Kahju pole mitte ainult meist, potentsiaalsetest trahvisaajatest, vaid ka nendest politseinikutest kellele tõesti meeldis politseis töötada ja make the difference oma igapäevatööga. Nendele, kes tahtsid teha head. Mitte ainult teha trahvi.

Disclaimer, kuna ühe eelmise liiklusalase kirjutise kommentaarides üks anonüümne argpüks sõimas mind rullnokk-jumbuks: Olen pea neliteist aastat autoga sõitnud, viimasel ajal ligi 3000 km kuus. Ühtegi õnnetust pole olnud, ainuke saadud trahv on 75 krooni umbes kaksteist aastat tagasi, volituse puudumise eest kui purjust sugulast rooli ei lasknud ja ise ta koju sõidutasin. Mu sõidukiirust mõõdetakse viimasel ajal keskmiselt korra päevas, siiani pole peetud vajalikuks kinni pidada.

About these ads

7 kommentaari »

  1. “Kui politsei head tööd peaks näitama eelkõige kuritegude ja rikkumiste arvu vähenemine…” – nojah, aga ise sa väitsid just, et rikkumiste arvu kahanemine pole politseinike teene. Miks neid siis selle eest kiitma peaks?

    kommentaar kirjutas Oop — 2008-06-11 @ 14:45:31 | Vasta

  2. Oop: pidasin seal “hea töö” kohas silmas politseid üldiselt, mitte liikluspolitseid. Ning väitsin ma, et tee ääres kihutajaid passivatest politseinikest on minimaalselt kasu olnud – küll aga on ülimalt kasu näiteks liikluskorraldajatest ummikute ajal ja tipptunnil, jalgsi ning mootorrattaga linnas liiklust jälgivatest politseipatrullidest.

    Liikluspolitsei headuse mõõduks võiks olla probleemidevabalt kulgev liiklus.

    kommentaar kirjutas dukelupus — 2008-06-11 @ 15:06:53 | Vasta

  3. Oot, ma nüüd esitaks blondi küsimuse – kui autoomanik istub kõrvalistmel, kas siis on ka tõepoolest kirjalikku volitust vaja?

    kommentaar kirjutas rojukene — 2008-06-11 @ 15:16:56 | Vasta

  4. Tegemist polnud tema autoga, hoopis kolmanda inimese nimel oleva autoga.

    kommentaar kirjutas dukelupus — 2008-06-11 @ 15:20:24 | Vasta

  5. Aa, see selgitab…

    kommentaar kirjutas rojukene — 2008-06-11 @ 15:26:50 | Vasta

  6. Elan Hispaanias, Nerja-nimelises väikelinnas.

    Hispaanias, nagu teada, eriti Andaluusias on selline asi nagu siesta – päeval kella poole kahest-kahest kuni viie-poole kuueni inimesed peavad pikka lõunat.

    Igal tööpäeval kella poole kahe paiku tekib linnakese ringristmikele mitu politseinikku. Tavaliselt 2-3 per ristmik. Mida nad teevad? Nad reguleerivad liiklust, et see sujuks. Et autod saaksid liigelda ja inimesed mööda vöötrada üle tee. Siestat pidama tõttavaid inimesi on palju ja autode mass, kes korraga linnaliikluses on, suureneb tunduvalt. Seega tulevadki politseinikud APPI, et midagi ei juhtuks ja kõik saaksid sõidetud kuhu vaja või jalutatud, kuhu tahavad.

    Eelmise aasta oktoobris pidas Sevillas, siinsamas Andaluusias, politseinik kesklinnas kinni mu naisevenna juhitud auto. Esimene asi, mida ta küsis, oli “ARE YOU LOST?” Naisevend oligi veidi eksinud ja eks politseinik nägi seda ning pakkus varmalt abi, et inimest aidata.

    Mind pidas Guardia Civil, üks politsei liike siin, mõni kuu tagasi ühel hommikul Nerja lähedal kinni. Lasin akna alla ja tahtsin juba dokumente esitada, kui onu vaatas aknast sisse ja viipas käega – sõida edasi. Arvan, et ta kontrollis ilmselt turvavööd. Või ma ei tea, mida.

    Jutu point – selline peab olema politsei. To serve and protect, nagu Ameerikas öeldakse. Mitte to fuck your brains out.

    Muide, see ei tähenda, et mul oleks Eesti politseinikest üleüldiselt väga halb arvamus. Mind peeti paar korda mõned aastad tagasi kinni ja mõlemal korral asja eest – rikkusin veidi liikluseeskirja. Ja mõlemal korral olid politseinikud sõbralikud, abivalmid, ei tahtnud teha maksimumtrahvi, tegime veel koos nalja, üks politseinik rääkis anekdoodi jne. Igati positiivsed kogemused. Aga sellised sotsvõistlused tekitavad kindlasti hoopis teistsugude politseinik-autojuht suhte.

    Võiks veel kirjutada politseinikest erinevates riikides, aga mul on kõht tühi ja grill tuleb tööle panna.

    kommentaar kirjutas Sten — 2008-06-11 @ 17:59:25 | Vasta


Selle postituse kommentaaride RSS-voog. TrackBack URI

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

Theme: Rubric. Get a free blog at WordPress.com

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 81 other followers