…meie igapäevast IT’d anna meile igapäev…

2008-02-14

Kommentaar pöördumisele "lõpp kaosele Eesti teedel!"

Filed under: Eetika,Rant — Sander @ 09:38:27

Täna avaldas Postimees avaliku pöördumise “lõpp kaosele Eesti teedel!”, allkirjastajateks paarkümmend “avaliku elu tegelast”. Idee on ju ilus – hakkame allkirjastama hea liikleja lepinguid ja välja andma kleepse.

Aga… esiteks, kas keegi tõesti usub et see mingitpidigi aitab? Ja “kiiruseületamised, ohtlikud möödasõidud, liiklusmärkide eiramine iseloomustab paraku enamikku juhtidest”. Jah, iseloomustab paljusid – sõidan iga päev rohkem kui 100km ja näen seda suurepäraselt. Aga äkki küsiks hoopiski miks see iseloomustab enamikku juhtidest? Ei ole ju võimalik, et enamik juhte on rullnokad. Või on?

Asjale tuleb läheneda teisest küljest. Miks tehakse ohtlikke möödasõite? Aga sellepärast, et turvalisi möödasõite on raske teha. Iga päev jääb mulle ette neli-viis kaheksakümnega sõitvat autot. Sorry, aga ma ei taha sõita kaheksakümnega kuival, hea nähtavusega maanteel. Mul sel kiirusel viies käik ei vea ja pidevalt neljandaga sõites on mul kütusekulu rõõmsalt teiselpool kümmet liitrit sajale. Rääkimata sellest, kui ohtlik ja väsitav on “rongis” sõitmine.

Aga Tallinn-Rapla tee on üks tihedama liiklusega Eesti maanteesid – tipptunnil on siin rohkem autosid kui Tallinn-Tartu teel, seejuures oluliselt kehvem ja kitsam tee. Ja nii pean ma päevast päeva tegema ohtlikke möödasõite. Loomulikult on jobusid, kes pidevalt sajakuuekümnega kihutavad – ja mitte vähe. Kuid enamik ohtlikke möödasõite on põhjustatud liiga aeglaselt liikuvate sõidukite poolt.

Ning ma lihtsalt kardan sõita selliste juhtide taga, nende käitumine on ettearvamatu – eelmisel nädalal olin kahel korral tõsiselt ohtlikus situatsioonis, esimesel korral keeras rohelise lehega pisiauto maanteele minust 50m eespool. Seejuures minu taga polnud ühtegi autot tulemas. Kui maantee poleks olnud kuiv, vaid näiteks musta jääga, siis oleksin olnud kurb liiklusstatistika – ma poleks saanud mitte mingi valemiga õnnetust vältida.

Teine juhtum oli samuti pisiautoga, aga vastupidine – selle juht otsustas panna piduri põhja ja teha vasakpööre kõrvalteele. Ilma suunatuld näitamata, maanteel. Õnneks oli mul korralik pikivahe ja kiirus väike.

Mis siis ikkagi see “teisest küljest” lähenemine on? Esiteks – teed ohututeks. Kõikidel vähegi suurematel kõrvalteedele pööramisel kiirendus ja aeglustusrajad. Ohtlikele ristmikele valgusfoorid ka väljaspool linnasid. Iga teatud  maa tagant (5 km?) tee üheks kilomeetriks neljarealiseks – et saaks teha ohutuid möödasõite.

Ja liiklusmärgid. Mina ka ignoreerin paljusid liiklusmärke – sest ma ei jõua neid näha. Kui ühe kilomeetri peal on kolmkümmend või nelikümmend märki – mis te arvate, kas ma jõuan neid jälgida ja endale teadvustada, sellal ohutult liigeldes ja teisi sõidukeid jälgides? Ei, mitte mingil juhul. Ma ei jõua neid olulisi liiklusmärke välja filtreerida. Oma tavatrassidel on mul liikluskorraldus peas.

Ning politsei tegevus. See peab muutuma – mitte karistavaks vaid preventiivseks. Kasvõi needsamad aeglased sõidukid – need on ohtlikumad kui kihutajad. Teoreetiliselt on politsei lubanud selliseid liiklujaid peatada ja karistada – kas keegi on iial kuulnud sellisest juhtumist? Prantsusmaal on politsei eesmärk liikluse sujuvuse tagamine – kui kõik sõidavad 10km lubatust kiiremini, aga ohutu pikivahega ja heades tingimustes, siis ei ole politsei asi liikluse segamine. Küll aga peatatakse aeglasemad “liikuvad teetõkked”. Kui sul on load käes ja auto ülevaatuse läbinud, siis sa pead olema suuteline lubatud kiirusega sõitma. Kui ei… ära parem üldse sõida. Kasuta ühistransporti.

Ah jaa, veel kord avaldusest. Üks allkirjastanuist on Robert Andropov, endine politseijuht kes on kogunud tuntust muuhulgas eelmisel aastal kiiruseületamisega, põhjuseta vilkurite kasutamisega, oma vanemate politseidžiibiga sõidutamisega ja ülikalli Hummeri politsei jaoks “katsetamisega”. Mis te arvate, kas ma saan iial usaldada liiklusalast avaldust, mille all on tema nimi?

12 kommentaari »

  1. Saksamaal on ka kiirteedel nii, et need meie mõistes vanamehed mossega, kes 80 km/h teises reas kütavad ja kõigil jalus on, kutsutakse korrale. Esimene kord seletatakse ilusasti ja viisakalt lahti, et miks tal ei ole asja kiirematesse sõiduridadesse ja kui see ei aita, läheb asi juba kurjaks.

    kommentaar kirjutas Gunnar — 2008-02-14 @ 12:35:14 | Vasta

  2. “Aga… esiteks, kas keegi tõesti usub et see mingitpidigi aitab?”

    Enamus asju saavad alguse väikestest “pisiasjadest”

    kommentaar kirjutas urmas — 2008-02-14 @ 13:21:48 | Vasta

  3. “…Mul sel kiirusel viies käik ei vea ja pidevalt neljandaga sõites on mul kütusekulu rõõmsalt teiselpool kümmet liitrit sajale”

    No ei ole vaja Volgaga sõita. Normaalse autoga saab ka linnas 50 km/h sõita 5. käiguga.

    kommentaar kirjutas Riho — 2008-02-14 @ 13:31:29 | Vasta

  4. Huvitav, Riho, millise autoga saab 50 km/h sõita viienda käiguga? Minul on Opel Vectra, millega ma äärmiselt rahul olen – ja sellel on kõrged käigud. Tänu sellele aga maanteel normaalselt sõites kütusekulu alla 7 liitri sajale.

    Ah jaa, Volgal oligi ainult neli käiku.

    kommentaar kirjutas dukelupus — 2008-02-14 @ 13:35:42 | Vasta

  5. Ma pakuks hoopis, et palju parem variant oleks autode hulga vähendamist. Ühistranspordid korda, rongid kiiremaks. Hea meelega liiguks rongi jõul Tallinnast – Pärnusse näiteks, kui too sõidaks kiiremini kui 60kmh ja oleks üleüldiselt mugav sõiduvahend

    kommentaar kirjutas KT — 2008-02-14 @ 13:55:44 | Vasta

  6. KT: ma olen 100% nõus. Kui ma saaks iga hommik normaalse rongiga kiirelt linna… sitta ma siis autoga iga päev käiks. Võibolla kord-paar nädalas, kui poeskäik vaja ette võtta.

    kommentaar kirjutas dukelupus — 2008-02-14 @ 14:02:43 | Vasta

  7. hehe … kuidas sai sul ohtlike möödasõitudega maanteest äkki kuiv, hea nähtavusega maantee. 80ga sõitvatest autodest üldiselt ei pea väga ohtlikke möödasõite tegema, eriti kui autol on minekut.
    muidu jah, natuke üllatav üleskutse, jee

    kommentaar kirjutas marko — 2008-02-14 @ 19:23:23 | Vasta

  8. Maantee saab olla rahulikult kuiv ja hea nähtavusega, aga halb möödasõite teha – kurvid ja vastutulevad autod on need, mis möödasõite takistavad.

    kommentaar kirjutas dukelupus — 2008-02-14 @ 19:28:02 | Vasta

  9. Loo kirjutaja on mingi rullnokk-jumbu?
    Ei ole kellegil köhida kui mina sõidan maanteel 80 või 70-ga.
    Pole kuskil öeldud et peab sõitma ainult 90 ja punkt.
    Ebakindel oma oskustes ei tohi mingi jobude sunnil sõita kiiremini.
    Enamus õnnetusi juhtubki siis kui mingi jobu sügeleb 80 km/h sõitva auto taga.
    Mõelda vaid! Mida ta muneb! Saab ju 90-ga lasta!
    Kui sina ei oska arvestada teiste liiklejatega ning ohutuid möödasõite teha siis osta omale lennuk või jalgratas.
    Ei saa olla nii ignorantne jobu.

    kommentaar kirjutas samba — 2008-02-15 @ 12:35:17 | Vasta

  10. Samba, mul on sust kahju. Sa ei tunne liikluseeskirja ja oled lihtsalt loll. Sa pole aru saanud üldse, millest ma kirjutan ja räägid teemast totaalselt mööda.

    Ja kui kõik sõidaksid nagu mina, siis poleks Eesti teedel kuigi palju õnnetusi. Sulle isiklikult teadmiseks – 14-aastase sõitmise juures on mul üks liiklustrahv – 75 krooni 199x (ei mäleta) aastal selle eest, et volitust ei olnud. Kui viisin purjus sõpra tema firma autoga koju, et ta ise ei peaks sõitma. Ühtegi õnnetust pole olnud.

    kommentaar kirjutas dukelupus — 2008-02-15 @ 13:18:58 | Vasta

  11. samba, sul on põhimõtteliselt küll õigus, aga…
    1) väljendusviisi ma ei hakka igaks juhuks kommenteerima;
    2) aeglasemalt sõites tuleb hoida tee äärde ja vajadusel kiiremini liiklejad mööda lasta. kui neid asju teed, siis ei olegi kellelgi kobisemist.

    marko, ‘eriti kui autol on minekut’ on hea märkus.

    80ga sõitvast autost on kuratlikult raske mööda saada. ma liiklen 1.4l mootoritega mitte just pisikeste autode roolis. ja ei saa midagi niisama lihtsalt mööda. ja just sinnapoole meil autod liiguvad, pisikesed mootorid.

    ühe võõra ~180kw loomaga mööda eestit liigeldes avastasin endagi üllatuseks, et palju rahulikum on sõita. kui on vaja mööda sõita, siis pedaali vastu maad surudes on hetkega 140 rauas ja eesolijast möödas ning saab kiiruse taas mõistlikkuse piiresse lasta.

    kommentaar kirjutas asd — 2008-02-18 @ 15:12:03 | Vasta

  12. [...] kuna mind ühe eelmise liiklusalase kirjutise kommentaarides rullnokk-jumbuks sõimati: Olen pea neliteist aastat autoga sõitnud, viimasel ajal [...]

    Pingback-viide kirjutas Liikluspolitsei: mentaliteet või mentlus? « …meie igapäevast IT’d anna meile igapäev… — 2008-06-11 @ 09:12:34 | Vasta


Selle postituse kommentaaride RSS-voog. TrackBack URI

Lisa kommentaar

The Rubric Theme Blog at WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 69 other followers